Omavalvontasuunnitelma 2024

1. Palveluntuottajaa koskevat tiedot

Palveluntuottaja

Herttoniemen Hieronta
Y-tunnus: 2268565-3

Osoite: Hitsaajankatu

00810 Helsinki

Puh. +358(0)500670794

Sähköposti: karhumarko(at)gmail.com

Internet sivut: https://www.herttoniemenhieronta.fi

Vastuu henkilö: Marko Karhu

2. Toiminta-ajatus

2.1 Arvot ja toimintaperiaatteet

Herttoniemi Hieronta toimintaa ohjaavat arvot ovat:

• Ammatillisuus. Yrittäjän toiminta perustuu ammatillisuuteen. Yrittäjä toimii vastuuntuntoisesti oman osaamisensa rajoissa ja osaa ohjata asiakkaan tarvittaessa jatkohoitoon esim. sairaanhoidon piiriin. Yrittäjä noudattaa eettisiä periaatteita ja toimii tasa-arvoisesti asiakastilanteissa. Yrittäjä huolehtii ammattitaitonsa ylläpitämisestä sekä kehittämisestä kouluttautumalla ja pitämällä yhteyttä kollegoihinsa.

• Asiakaslähtöisyys. Hoito räätälöidään aina asiakkaan kanssa yhteistyössä asiakkaan tarpeiden ja toiveiden mukaiseksi, kuitenkin niin, että yrittäjä on ammattilaisena vastuussa hyvinvointia tukevan hoidon suunnittelusta ja toteutuksesta. Palvelu tehdään yrityksen toimitilassa ja yrittäjä toimii asiakkaan itsemääräämisoikeutta kunnioittaen.

• Turvallisuus. Hoidon suunnittelu ja toteutus tapahtuu aina asiakkaan ja yrittäjän yhteisymmärryksessä. Yrittäjä huolehtii, että hoitotilanne pohjautuu luottamukseen ja asiakas kokee olonsa turvalliseksi. Yrittäjä huolehtii, että käytettävät välineet ovat turvallisia ja oikein puhdistettuja sekä huollettuja. Asiakkaalla on oikeus tietää tuotteiden ja välineiden alkuperä ja esim. koostumus. Hoitotilanteissa yrittäjä huolehtii ympäristön turvallisuudesta, ja mm. asiakkaan asennon turvallisuudesta.

• Asiakastyytyväisyys. Asiakastyytyväisyys ohjaa yrittäjän työskentelyä. Yrittäjä kehittää ja tarvittaessa muuttaa työskentelyään asiakkaan palautteen mukaan. Asiakkaalla on oikeus ja velvollisuus antaa palautetta sekä suullisesti että kirjallisesti, hoitokäynnin aikana tai myöhemmin.

2.2 Toiminta-ajatus

Herttoniemi Hieronta toiminta-ajatuksena on tarjota eri hierontatekniikan menetelmiä tukevaa hierontaa asiakkaalle toimitiloissa. Toimintaa ohjaa asiakaslähtöisyys ja palvelu suunnitellaan aina yhteisymmärryksessä asiakkaan kanssa. Palvelut sisältävät sekä arvonlisäverottomia palveluja.

3. Omavalvonta

Yrittäjä päivittää omavalvontasuunnitelmaa vuosittain tai tarpeen mukaan useammin. Yrittäjä kouluttaa itseään ja seuraa alalla tapahtuvia muutoksia ja toimintamalleja. Yhteistyö kollegoiden kanssa kehittää yrittäjää työssään. Omavalvontasuunnitelma on nähtävillä yrityksen internet- sivulla.

4. Henkilöstö

Yrittäjä on yksinyrittäjä ja on suorittanut hieronnan ammattitutkinnon vuonna 2009. Yrittäjän tiedot löytyvät Julki Terhikistä. Yrittäjä huolehtii omasta työhyvinvoinnistaan.

5. Toimitilat, laitteet ja tarvikkeet

Yrityksellä on liiketila. Palvelu toteutetaan yrityksessä. Yrityksen laitteet ja tarvikkeet säilytetään yrittäjän liiketilassa, niille varatussa tilassa. Hieronnat suoritetaan käsin. Hoitotyössä syntyvän normaalin jätteen yrittäjä lajittelee yrityksen roskahuoneessa ja oleviin roska-astioihin. Riskijätteen ei ole.

6.Potilasasiamies

Neuvoo potilaita potilaslain soveltamiseen liittyvissä asioissa. Ohjaa ja avustaa muistutuksen, kantelun, potilasvahinkoilmoituksen ja korvausvaatimuksen laatimisessa. Tiedottaa potilaan oikeuksista, ja toimii muutoinkin potilaan oikeuksien edistämiseksi ja toteuttamiseksi.

Potilasasiamiehen tehtävänä on tiedottaa potilaan oikeuksista terveydenhuollon eri palveluissa sekä neuvoa potilaita ja terveydenhuollon henkilöä potilaslain soveltamiseen liittyvissä kysymyksissä, esimerkiksi tiedonsaantia, itsemääräämisoikeutta ja hoidon saatavuutta koskevissa asioissa. Potilasasiamies ei tee hoitoa koskevia päätöksiä eikä voi muuttaa mm. terveydenhuollon ammattihenkilöiden tekemiä hoitoa koskevia ratkaisuja.

Uusimaan Hyvinvointialue löytyy potilasasiamies. Potilasasiamiehet palvelevat sekä hyvinvointialueen että terveyskeskusta koskevissa asioissa.

Potilasasiamiesten tiedot löytyy netistä.

7. Lääkehoito

Yrittäjä ei toteuta lääkehoitoa hieronnassa.

8. Riskien hallinta

Herttoniemi Hieronta toiminnan riskitekijöinä voidaan nähdä:

• hoitotoimenpiteisiin liittyvät riskit

• aseptiikkaan liittyvät riskit

• asiakkaaseen/omaiseen liittyvät riskit

• hoitotilaan liittyvät riskit

• tietosuojaan liittyvät riskit

Riskejä pyritään hallitsemaan tunnistamalla ja ennakoimalla. Yrittäjällä on vastuu tuoda esille mahdolliset riski- ja vaaratilanteet välittömästi. Mahdolliset haittatapahtumat ja niiden riskit käsitellään avoimesti ja sovitaan mahdollisista ennaltaehkäisevistä toimintatavoista.

9. Potilasasiakirjat ja henkilötietojen käsittely

Ensisijaisesti asiakkaasta kirjataan manuaalisesti hoidon suunnitelman paperiseen

hoitolomakkeeseen:

• perustiedot

• yhteystiedot

• perussairaudet ja allergiat

• mahdolliset muut ongelmat

Yrittäjä täyttää lomakkeeseen muut hierontaan koskevat tiedot. Lomake säilytetään asiakkaan suostumuksella seuraavia hoitokertoja varten. Salassa pidettävät paperiset asiakirjat säilytetään lukitussa arkistokaapissa yrittäjän liiketilassa, johon vain yrittäjällä on käyttöoikeudet. Asiakkaan tietoja ei luovuteta eteenpäin ulkopuolisille. Asiakkaalla on oikeus tarkistaa tietonsa. Asiakkaasta kerätyt tiedot hävitetään silppuria apuna käyttäen asiakkaan niin pyytäessä tai viimeistään asiakkuuden päättyessä. Yrittäjä välittää hoitohenkilökunnalle tietoa havaitsemistaan riskeistä ja ongelmista asiakkaan terveyden suhteen.

10. Omavalvonnan seuranta ja arviointi

Omavalvontasuunnitelmaa päivitetään vuosittain tai tarpeen mukaan. Omavalvonnan seurannasta, arvioinnista ja päivityksestä vastaa yrittäjä. Omavalvontasuunnitelma tulee nähtäville yrityksen internet-sivuille. Suunnitelma näytetään pyydettäessä asiakkaalle tai muulle yhteystyötaholle.

Omavalvontasuunnitelma päivitetty 20.8.2024